Hvordan påvirker kaffen kroppen?

oprettet d.

Læs hvad drikken gør med hjertet, hukommelsen, leveren og huden.

 

Der er meget forskning på kaffe og hvordan det påvirker din krop.


Måske ikke så mærkeligt i betragtning af hvor meget kaffe der forbruges verden over - vi danskere sluger i os fire kopper i gennemsnit hver dag.


Men hvad gør disse kopper virkelig med din krop?

 

De sorte dråber får dig op og ud af sengen hver morgen, men kaffe påvirker din krop og sundhed meget mere end bare det - på en god måde!

 

Mens det kan synes, at flere og flere mennesker vælger sorterne blandet med mælk, foretrækker de fleste kaffen helt sort - faktisk så meget som 73 procent.

 

Hvis du spekulerer på, om kaffekoppen gør mere for din krop end at få gang i den trætte krop om morgenen, bør du vide dette:

Hukommelse: Ifølge Prevention.com viser en nylig undersøgelse, at kun to kopper kaffe om dagen kan have en positiv effekt på din langsigtede hukommelse.
Tidligere undersøgelser har også vist, at kaffe kan reducere risikoen for Alzheimers. Kvinder og mænd, der drak tre til fire kopper kaffe om dagen, reducerede deres risiko med 65 procent.

 

Forskerne mener, at det er fordi kaffe har en antiinflammatorisk virkning og blokerer kolesterol, som akkumuleres i hjernen.

 

Humør

Kaffen kan også modvirke depression - faktisk hævdes det, at to kopper om dagen kan være lige så effektive som milde medicin.
Blandt andet øger koffein frigivelsen af ​​lægemiddeldopaminet i hjernen. Dopamin er på mange måder kroppens eget stof og kan give en mild følelse af spænding.

 

Det betyder imidlertid ikke, at du skal droppe medicin til gavn for kaffe, eller at jo mere kaffe, du drikker, jo mindre deprimeret. Som nævnt ovenfor er det også her, at mellem 2-3 kopper om dagen kan have en positiv effekt på humør.

 

Hjertet 

Ifølge forskere kan kaffe også være en nøgle til at holde hjertet sund.
Resultater blandt næsten 150.000 mænd og kvinder viste, at folk, der drak en til to kopper kaffe hver dag, havde 11 procent mindre chance for at udvikle hjertesvigt - i modsætning til dem, der ikke drikker kaffe. Ifølge Prevention.com kan noget koffein hver dag hjælpe hjertet med at fungere bedre ved at øge blodgennemstrømningen til hjertet.

 

Hud 

Ja, det er rigtigt - kaffe påvirker din hud, men det handler ikke om rynker.
Et team af forskere på Harvard Medical School har konstateret, at to til tre kopper kaffe om dagen reducerer risikoen for at udvikle den mest almindelige form for hudkræft - basaliomer med op til 20 procent.

 

Energi

Du ved det, men det du måske ikke er opmærksom på er, at det kan betale sig at nyde en kop kaffe, før du træner.
Ikke alene vil det give dig mere energi, men det kan også bidrage til at øge din præstation under træningen. Dette er fordi koffein stimulerer energiproduktionen og forbedrer blodgennemstrømningen til både musklerne og hjertet.


Leveren

Kaffe påvirker også din lever på en god måde.
I en undersøgelse fra 2013 viste det sig, at drikkevaren kunne reducere risikoen for den mest almindelige form for levercancer - hepatocellulær carcinom (HCC) med så meget som 50 procent - hvilket er meget mere end det, der tidligere blev opdaget.

 

Effektiv mod diabetes

Ikke mindst har kaffe vist sig at være meget effektiv mod diabetes.
Ifølge forskere ved Harvard University kan to kopper kaffe om dagen reducere risikoen for type 2-diabetes med 33 procent.

Men det er ikke nødvendigvis koffein, der giver den positive virkning. I eftertid har undersøgelser vist, at det er den koffeinfri variant, der er mest effektiv.

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar