Hvad gør kaffe ved kroppen?

Man kan vel godt kalde kaffe for danmarks nationaldrik. Folk elsker at nyde en god kop kaffe både til morgen, middag og aften, og mange bruger den som det helt vigtige redskab til at vågne op om morgenen – Mange føler sågar de ikke kan komme ordentligt i gang med dagen inden de har fået den første kop kaffe.

Men hvad er kaffe godt for – og er kaffe godt eller skidt for kroppen? Og mindst lige så interessant; hvor meget kaffe må man drikke?

Der både er ting der taler for og imod at man skal drikke kaffe. Dog lader de gode ting ved kaffe til at overskygge de negative konsekvenser.

Lad os starte med at kigge på hvad kaffen gør ved kroppen – eller hvordan kaffe påvirker kroppen.

Væskebalancen
De fleste har hørt at kaffe er vanddrivende. Men det er nok ikke i helt så udtalt grad som mange har forestillet sig. Holder man sig under 2 kopper kaffe om dagen, er det ikke noget problem for din væskebalance. Men drikker du mere end 2 kopper kaffe om dagen (den gennemsnitlige dansker drikker 3 kopper kaffe om dagen), bør du drikke vand eller andet væske som ikke er vanddrivende.

Mavesyre
Drikker man kaffe på tom mave kan det give maveproblemer, idet koffeinen i kaffen får mavesyreniveauet til at stige. Det kan give ondt i maven, problemer med fordøjelsen eller i uheldige tilfælde føre til diarré.

Nervesystemet
Kaffe indholder koffein som påvirker centralnervesystemet grundet dens stimulerende effekt. Det er denne påvirkning som gør, at man føler sig mere frisk og vågen, når man drikker kaffe. Får man for meget kan det dog omvendt give en række bivirkninger som svedige håndflader, hjertebanken, rysten ligesom det i den mere alvorlige ende kan øge stressniveauet og angstniveauet.

Abstinenser
Drikker man meget kaffe kan kroppen ende med at vende sig til mængden af koffein. Det betyder at man skal have mere og mere kaffe for at opnå koffeineffekten. Og det kan samtidig også betyde at man kan opleve træthed, hovedpine eller irritabilitet, hvis man stopper med at drikke kaffe eller ikke får den tilstrækkelige mængde koffein.

Kan påvirke søvnen
Fra at du har drukket en kop kaffe går der 10 timer inden koffeinen er 70% ude af kroppen. Det er af denne grund mange føler, at de ikke kan sove ordentligt, hvis de har drukket kaffe om aftenen. Føler man at kaffen påvirker søvnen, kan det derfor være en fordel at stoppe med at drikke kaffe allerede tidligt på eftermiddagen.

Hvad er kaffe godt for – Gode grunde til at drikke kaffe
Der er dog overordnet sat mange gode grunde til at drikke kaffe, da kaffen påvirker kroppen positivt på en lang række felter. Blandt andet kan det hjælpe med at holde sygdom fra døren. Du kan læse nærmere om dette i vores artikel om 9 gode grunde til at drikke kaffe. Et par gode sideeffekter ved kaffeindtag kan dog nævnes her:

  • Kaffen kan reducere risikoen for blodprop og blødning i hjernen med 10%
  • Kaffe giver nedsat risiko for at udvikle type 2 diabetes og Parkinsons sygdom med 25%
  • Kaffe ser ud til at have en positiv effekt på depression og Alzheimers

Negative sideeffekter ved kaffe
Det er dog samtidig også vigtigt at have for øje, at kaffe i nogle tilfælde kan være mindre godt. Et par eksempler følger her:

  • Gravide må ikke indtage for store mængder kaffe. Man siger gerne, at gravide skal holde sig under 3 kopper om dagen
  • Som ovenfor nævnt kan kaffe fremprovokere stress og angst, og lider man af angst, bør man derfor gå meget mildt til kaffen
  • Har man et lavt calciumindtag bør man være varsom med kaffen idet koffeinen i kaffen er med til at øge kalkudskillelsen i urinen. Det kan på sigt give risiko for knogleskørhed og knoglebrud.