9 gode grunde til at drikke kaffe

– Og et par mindre heldige.

70 procent af os drikker kaffe dagligt, og vi drikker i gennemsnit 160 liter årligt.

Men ligesom alt andet du bruger og indtager, der er fordele og ulemper ved kaffe. I denne artikel finder du en række resultater fra forskningen, herunder gode grunde til at drikke kaffe, og her er formentlig nogle ting, du ikke vidste om kaffe.

Smag
Først og fremmest er det godt at vide, hvordan man laver kaffe ordentligt for at forhindre, at det ikke smager surt. Eller hvilken slags kaffe man skal købe, som både er god og billig.

Vidste du, at der er forskel på kapsel og tragtkaffe når man taler sundhed? Årsagen er det såkaldte kaffefedt, der kan påvirke kolesteroltallet negativt.

Du bør desuden ikke drikke mere end 3-5 kopper om dagen for at få en sundhedsmæssig fordel.

Vidste du i øvrigt at kaffe gør dig biologisk yngre? I modsætning til rygning, fedme og sodavand, som vil fremskynde kropsaldring med mellem to og seks år, har kaffe foryngende virkninger. Den sorte drik gør dig en og en halvanden til hele fem et halvt år yngre, biologisk set vel at mærke, ifølge en undersøgelse fra Uppsala Universitet i Sverige fra 2015. Kaffen indeholder nemlig antioxidanter, som er gavnlige for kroppen.

Kaffe, stress og lykke
Alene duften af ​​kaffe kan have en gavnlig effekt på stressniveauet. På universitetet i Seoul fandt forskerne ud af, at rotter som blev udsat for duften af ​​kaffe slappede mere af. Forskerne så blandt andet, at proteiner i hjernen, som er forbundet med stress, ændrede sig.

Alene duften af ​​kaffe kan have en gavnlig effekt på stressniveauet. På universitetet i Seoul fandt forskerne ud af, at rotter som blev udsat for duften af ​​kaffe slappede mere af. Forskerne så blandt andet, at proteiner i hjernen, som er forbundet med stress, ændrede sig.

Kaffen øger også lykkeniveauet. De, der drikker fire kopper eller mere kaffe om dagen, har 10 procent mindre chance for at blive deprimeret ifølge forskere ved National Institute of Health.

De mener, at sammenhængen ikke er relateret til koffein – da cola har større risiko for depression hos gravide kvinder. Forskerne mener derimod, at det har at gøre med førnævnte antioxidanter.

Kaffe og kræft
Kvinder, der drikker ufiltreret kaffe mere end fire gange om dagen, havde en reduceret risiko for brystkræft sammenlignet med kvinder, der drak kaffe mindre end en gang om dagen, ifølge et studie fra 2010, der blev offentliggjort i tidsskriftet Cancer Causes & Control. Årsagen er fedtsyrer i kaffe, der er forbundet med senere vækst i kræftceller.

Et studie fra 2012, der blev offentliggjort i American Journal of Epidemiology, tyder på, at koffeinholdig kaffe kan beskytte mod kræft i hals og mund. De, der drak mere end fire kopper dagligt, havde omkring halvdelen af ​​risikoen for visse former for kræft i halsen og munden.

Andre sygdomme
Kaffe kan reducere risikoen for type 2-diabetes. Forskning viser, at de, der drak en kop mere om dagen, havde mindre risiko end de, der drak en kop mindre.

Sort kaffe kan også modvirke huller i tænderne. Selvfølgelig kun hvis man drikker den rene sorte kaffe, da sukker og mælk jo har den modsatte virkning.

3-4 kopper om dagen hjælper også med at reducere risikoen for tilstoppede arterier og medfølgende hjertesygdomme.

Kaffe er endivdere godt for leveren. Især hvis du drikker (meget) alkohol. En undersøgelse fra 2006 med 125.000 deltagere påviste, at de, der drikker mindst en kop kaffe om dagen, var mindre tilbøjelige til at udvikle kronisk leversvigt – en auto-immun sygdom som kan opstå som følge af overstadigt alkoholforbrug, og som kunne føre til leversvigt.


Ulemper
Overdreven kaffeindtag kan føre til dårlig søvn, mavepine, kvalme, hjertepumpen, nervøsitet og at du bliver irritabel. Hvis du er gravid eller har højt blodtryk eller højt blodsukker, bør du også reducere dit kaffeforbrug.

Bare én kop kan øge dit hjerteslag med 100 slag i minuttet, og normalt har du mellem 60-80 slag. Det kan tage op til en time, før kroppen genvinder normal hjerterytme. For dem med hjertefejl, hvor hjertet ikke pumper blod lige så effektivt som hos andre, kan kaffe skade hjertet på en uheldig måde, og så kan det være bedst at kvitte kaffen helt.


I modsætning til hvad mange tror, er kaffen heller ikke effektiv mod forstoppelse – tværtimod. I det lange løb kan kaffe faktisk gøre forstoppelsen værre, fordi koffein kan gøre dig dehydreret. Kaffe stimulerer produktionen af ​​mavesyre, så det er bedst at drikke kaffe med mad.

For meget kaffe kan øge risikoen for osteoporose. Koffein gør faktisk cellerne, som er involveret i processen med at producere knoglemasse, mindre effektive og kan endda dræbe dem, ifølge en undersøgelse, der blev offentliggjort i Journal of Orthopedic Surgery and Research i 2006.

Du bør heller ikke drikke kaffe som det første om morgenen, når du åbner øjnene. Forskere har fundet ud af, at hvis de koffeinholdige dråber forbruges inden for en time efter vågning, får du ikke den fulde fordel af kaffe. For idet man vpgner frigives også stresshormonet kortisol, skriver Asap science.

Man kan i forlængelse udvikle en risiko for resistens overfor koffein.F